Blog

- - v Zaujímavé informácie
Zinok v strave: ČO OBSAHUJE ZINOK?

Zinok je minerál a stopový prvok, ktorý je nevyhnutné pre naše zdravie. V tele je dôležitý najmä pre fungovanie viac ako 100 enzýmov a zapája sa do širokého spektra procesov a reakcií v našom tele. Dôležitou funkciou zinku je aj metabolizovanie výživných látok, podpor imunitného systému a tiež pestovanie a oprava telesných tkanív. Zinok sa v tele neukladá a keďže sa nevytvára potrebný depozit je potrebné ho každodenne konzumovať v primeranej dávke.

Odporúčaná denná dávka

zinok

Odporúčaná denná dávka zinku pre mužov predstavuje 11 mg denne. Ženy by mali mať denný príjem 8 mg, pričom tehotné ženy potrebujú užívať až 11 mg denne. Pre ženy, ktoré dojčia je denná potreba 12 mg denne. Napriek tomu je možné, že niektorým ľuďom hrozí nedostatok zinku, pričom najlepší spôsob jeho dopĺňania je zdravá a vyvážená strava. Je dôležité sa zamerať predovšetkým na konzumáciu potravín, ktoré prirodzene obsahujú zinok. Zinok sa prirodzene v tele vyskytuje v objeme 2 až 4 gramy a možno ho nájsť vo všetkých orgánoch.

Menšie deti do 10 rokov by mali prijať denne 5 až 10 mg zinku. Omnoho vyššie dávkovanie by mali mať vegáni a vegetariáni, ktorí nekonzumujú živočíšne produkty. Rovnako by zvýšenú dávku mali prijímať aj ľudia so stresovým spôsobom života. Pri dodržiavaní rôznych diét si dávajte pozor na obsah zinku vo vašej strave.

ZINOK V POTRAVINÁCH

mäso

Vyváženú stravu s obsahom zinku zabezpečuje voľba správnych potravín. Medzi potraviny s vysokým obsahom zinku patria:

  • Mäso– najviac zinku sa totiž nachádza v živočíšnych zdrojoch. Najlepším zdrojom je červené mäso- hovädzie alebo bravčové.
  • Živočíšne produkty– morské plody, ustrice, vaječný žĺtok, živočíšne bielkoviny.
  • Zelenina a ovocie– špenát, brokolica, cesnak, kapusta.
  • Rastlinné zdroje– orechy, semená, strukoviny, pivovarské kvasnice

Nedostatok zinku

Nedostatok zinku môže byť okrem nevyváženej a nezdravej stravy aj v mnohých ďalších príčinách. Najčastejšie ide o nadmernú konzumáciu alkoholu, ktorý znižuje vstrebanie zinku a zvyšuje jeho vylučovanie z tela. Nedostatok sa môže prejaviť aj zhoršením vstrebávaním, čo môžu spôsobovať niektoré potraviny, napríklad mlieko. No a rovnako je možnou príčinou aj zvýšená spotreba, kedy vaše telo potrebuje viac zinku– typické je to pre športovcov. Nedostatok zinku sa potom môže prejaviť napríklad dermálnymi problémami ako sú suchá koža, zvýšenou podráždenosťou a nervozitou, či nepravidelnou menštruáciou u žien.

💡Nedostatok zinku môže spôsobovať nepríjemnosti, no rovnako to platí aj pre jeho nadbytok. Za nadbytok sa považuje príjem minerálu v množstve väčšom ako 150 mg, pri ktorom sa najčastejšie prejavujú zažívacie ťažkosti. Pri dlhodobom nadbytku sa dokonca môžu objaviť problémy so svalmi, či obličkami. Odporúčaná denná dávka je preto veľmi dôležitá.

Páčil sa Vám článok, nechajte nám reakciu

Your email address will not be published.

Váš komentár*

Name*

Email*

Website*